Automatiseren betekent in het rekenonderwijs kunnen uitvoeren van een bewerking zonder erover na te denken. Je kan een bewerking 'automatisch' als je zonder te tellen en zonder tussenstapjes de uitkomst weet. Eigenlijk ken je ze dan uit het hoofd.
Bij alle rekenmethodes in de lagere school is er veel aandacht voor automatiseren. Dat automatiseren
kan op een aangename manier door bovenstaand computerprogramma te gebruiken. Er zijn
heel wat verschillende splitsingen onder de 10 te leren.
Het is goed als je leerlingen bewerkingen op allerlei manieren uitrekenen:
tellen, naleggen met concrete objecten, ... Op die manier krijgen ze goed inzicht in getallen en in
wat optellen en aftrekken nu precies is. Splitsen draagt bij aan dat inzicht.
Maar wanneer het optellen en aftrekken tot de 10 niet vlot verloopt, dan is extra aandacht voor automatiseren
aangewezen. Want in het tweede leerjaar worden de bewerkingen snel moeilijker en worden de bewerkingen onder de 10 een soort van hulpmiddel in het oplossen van
moeilijkere bewerkingen met grotere getallen.